Problemi kod elektroničkog potpisivanja
Java dodatak nije instaliran/omogućen ili ne zadovoljava uvjet minimalno podržane verzije
Provjerite da li je Java podrška instalirana na vaše računalo i zadovoljava li instalirana verzija uvjet minimalno podržane verzije.
Ukoliko je Java programska podrška uredno instalirana na vaše računalo, a dalje imate problema s učitavanjem modula za potpisivanje postoji mogućnost da je Java podrška onemogućena unutar vašeg internet preglednika. Pogledajte kako omogućiti Java podršku unutar internet preglednika
Komunikacija s potpisnim modulom nije moguća (Google Chrome 45 i više)
Google Chrome od verzije 45 više ne podržava Java dodatak. Da biste mogli realizirati elektronički potpis unutar vašeg preglednika potrebno je instalirati dodatnu aplikaciju koja će vam to omogućiti. Više o elektroničkom potpisu u novom Google Chrome pregledniku možete pročitati ovdje.
Komunikacija s potpisnim modulom nije moguća (Mozilla Firefox 52 i više)
Mozilla Firefox od verzije 52 više ne podržava Java dodatak. Da biste mogli realizirati elektronički potpis unutar vašeg preglednika potrebno je instalirati dodatnu aplikaciju koja će vam to omogućiti. Više o elektroničkom potpisu u novom Mozilla Firefox pregledniku možete pročitati ovdje.
Keystore problem
U pojedinim slučajevima na korisničkim računalima koja koriste Google Chrome preglednik i novi modul za potpisivanje uočen je gore prikazani problem prilikom pokušaja pokretanja procesa potpisivanja. Kod ovakvog problema potrebno je napraviti deinstalaciju postojećeg modula za potpisivanje (Jana), ponovo pokrenuti računalo i instalirati novu verziju modula za potpisivanje koja se može preuzeti preko standardne poveznice.
Internet Explorer 64bit i Java 7 64bit nisu podržani
Ova poruka će se pojaviti ukoliko sustavu pristupate putem preglednika "Internet Explorer 64bit" i imate instaliranu Java 7 programsku podršku. Inicijalno se na glavnom izborniku korisniku nudi 32bit Internet Explorer i u tom slučaju nećete imati problema s modulom za potpisivanje. Međutim, ukoliko koristite Internet Explorer u 64bit modu i pripadajuću 64bit Java programsku podršku tada zbog ograničenja 64bit Jave 7 na Windows platformi nećete moći koristiti modul za potpisivanje.
Ovo ograničenje ne vrijedi za Linux platforme i Windows platforme s instaliranom Java 8 programskom podrškom gdje uredno možete koristiti 64bit preglednik i 64bit Java programsku podršku. Što se tiče Windows platforme i Java 7 programske podrške, ukoliko koristite Internet Explorer, to obavezno mora biti Internet Explorer 32bit i Java 7 32bit.
Takvo ograničenje postoji iz razloga što Java službeno ne isporučuje standardnu Sun PKCS#11 komponentu u 64bit verziji Jave 7 za Windows platformu (http://docs.oracle.com/javase/7/docs/technotes/guides/security/p11guide.html#Requirements).
Arhitekturu Internet Explorer preglednika možete provjeriti na sljedeći način:
Internet Explorer 9 Help->About Internet Explorer
-
Ako uz oznaku verzije stoji "64-bit" onda se radi o 64bit Internet Explorer pregledniku.
-
Ako uz oznaku verzije ne stoji "64-bit" onda se radi o 32bit Internet Explorer pregledniku.
Internet Explorer 10,11 Tools->Internet options->Advanced->Settings (Security segment)
- Ako su uključene opcije "Enable Enhanced Protected Mode" i "Enable 64-bit processes for Enhanced Protected mode" onda se radi se Internet Explorer pregledniku koji radi u 64bit modu, a u suprotnom se radi o Internet Explorer pregledniku koji radi u 32bit modu.
Učitavanje modula za potpisivanje traje predugo
Brzina učitavanja modula za potpisivanje ovisi i o performansama vašeg računala i brzini vaše internetske veze. U prosjeku učitavanje traje do nekoliko sekundi. Ukoliko učitavanje modula za potpisivanje traje duže od 1-2 minute potrebno je osvježiti (refresh) stranicu. To možete napraviti na način da kliknete na poruku "Inicijalizacija modula za potpisivanje je u tijeku..." ili jednostavno možete pritisnuti F5 tipku na vašoj tipkovnici.
Najprije provjerite da li se Java podrška ispravno pokreće unutar internet preglednika.
Google Chrome
Provjerite da vam se nije pojavila poruka (obično u žutoj traci) "Java needs your permission to run". U tom slučaju odaberite "Always run on this site" (ukoliko se modul nije učitao osvježite stranicu).
Također, moguće je da preglednik blokira učitavanje Java plugin-a i u tom slučaju ćete u gornjem desnom uglu vidjeti ikonu
Kliknite na ikonu, odaberite opciju "Always allow plugins on [naziv domene]" i kliknite na "Done". Nakon toga osvježite stranicu.
Google Chrome verzija 42
Prilikom ažuriranja internet preglednika Google Chrome na verziju 42 prema zadanim postavkama isključena je podrška za pokretanje Java programske podrške zbog čega nije moguće ispravno pokretanje modula za potpisivanje. S obzirom da je podrška isključena unutar postavki preglednika, problem ne rješava ni ponovna instalacija Java programske podrške. Od verzije 42 Google Chrome preglednika prema zadanim postavkama onemogućena je NPAPI podrška 1) koju koristi Java dodatak te zbog tog razloga Java programska podrška neće raditi. Da bi ponovno mogli pokrenuti Java programsku podršku unutar Google Chrome preglednika potrebno je omogućiti NPAPI podršku:
- U polje za upisivanje web adrese upišite: chrome:flags/#enable-npapi
- Kliknite na "Enable" kako je prikazano na slici
- Kliknite na gumb "Relaunch Now" (na dnu) kako biste ponovno pokrenuli preglednik
Google Chrome verzija 45 i više
Pogledajte ovdje
Internet Explorer
Provjerite da vam se nije pojavila poruka (obično u žutoj traci) "This website wants to run the following add-on:'Java SE xx Runtime Enviroment xx Update xx' from Oracle…if you trust this web site and the add-on and want to allow it to run, click here…". Kliknite na "click here..." (ukoliko se modul nije učitao osvježite stranicu).
Mozilla Firefox
Od verzije 24 Mozilla Firefox službeno blokira Java programsku podršku odnosno Java dodatak za Mozilla Firefox preglednik. Ukoliko koristite Firefox preglednik i inicijalizacija modula za potpisivanje traje dugo moguće je da preglednik blokira Java podršku. Da biste omogućili normalan rad Java dodatka unutar preglednika kliknite na "plugin" ikonu gore lijevo odmah ispred adresne trake
Ukoliko u info poruci ne piše "Java enabled....", kliknite na "Allow and remember". Nakon toga ponovo kliknite na "plugin" ikonu i ovaj puta odaberite "Continue Allowing". Zatim osvježite stranicu.
Mozilla Firefox verzija 52 i više
Pogledajte ovdje
Upravljačka datoteka za kriptografski uređaj ne može biti pronađena
Ukoliko upravljačka datoteka za rad s vašim kriptografskim uređajem/pametnom karticom ne može biti pronađena, modul za potpisivanje će vam prikazati dijalog za odabir putanje do upravljačke datoteke. Upravljačka datoteka ne može biti pronađena iz razloga što se ne nalazi na uobičajenom mjestu predviđenom standardnom instalacijskom procedurom pomoćnih progama za podršku ili iz razloga što pametna kartica prethodno nije registrirana unutar modula za potpisivanje.
Da biste odabrali putanju do upravljačke datoteke kliknite na nakon čega će vam se otvoriti preglednik datoteka na vašem računalu. Ekstenzije upravljačkih datoteka koje tražite su
-
.dll (Windows platforma)
-
.so (Linux platforma)
-
.dylib (Mac OS X platforma)
Kliknite ovdje za popis uobičajenih mjesta gdje možete pronaći upravljačku datoteku
Safenet Auth. Client ili eTokenPKI Client programsku podršku obično koriste kriptografski uređaji Zagrebačke banke. Ako koristite B2G uslugu Zagrebačke banke i imate instaliranu eTokenPKI Client programsku podršku, tada je potrebno odabrati eTPKCS11.dll ili libeTPkcs11.so datoteku.
Moguće je da se upravljačka datoteka ne nalazi niti na jednom od gore navedenih mjesta. U tom slučaju pronađite lokaciju gdje ste instalirali programsku podršku za vaš uređaj i odaberite ispravnu putanju do upravljačke datoteke (acpkcs211.dll, eTPKCS11.dll, libeTPkcs11.so, libcoolkeypk11.so)
Također, jedna od češćih alternativnih lokacija za acpkcs211.dll datoteku je C:\Windows\System32\acpkcs211.dll. U nekim slučajevima moguće je da modul za potpisivanje neće ispravno raditi s datotekom na lokaciji C:\Program Files\ActivIdentity\ActivClient\acpkcs211.dll, pa je u tom slučaju potrebno provjeriti lokaciju C:\Windows\System32\ i tamo potražiti acpkcs211.dll upravljačku datoteku (slučaj ako koristite stariju karticu Zagrebačke banke i programsku podršku Logos ActivClient).
Ukoliko koristite FINA karticu i na računalu ne možete pronaći acpkcs211.dll datoteku moguće je da koristite staru verziju programske podrške za vaš kriptografski uređaj. U tom slučaju preporučujemo da s adrese http://rdc.fina.hr preuzmete novu verziju FINA instalacijskog paketa, napravite deinstalaciju stare programske podrške i instalaciju nove te da pokušate ponoviti postupak potpisivanja. Ako na računalu imate samo datoteku acpkcs211rc.dll, također morate napraviti instalaciju nove programske podrške.
Nakon što ste odabrali putanju do upravljačke datoteke kliknite na "Potvrdi".
U nekim slučajevima na Windows platformi postoji problem s pravima pristupa upravljačkoj datoteci koja se nalazi na jednom od standardnih mjesta. U tom slučaju potrebno je upravaljačku datoteku kopirati u korijensku mapu (npr: C:\) i zatim ponoviti postupak odabira putanje upravljačke datoteke.
Nije pronađen niti jedan kriptografski uređaj
Ukoliko se nakon učitavanja modula za potpisivanje pojavi poruka "Nije pronađen niti jedan kriptografski uređaj" pokušajte problem riješiti pomoću nekih od navedenih postupaka:
- Provjerite da li je kriptografski uređaj uključen u računalo
- Ako ne koristite USB stick provjerite da li je kartica umetnuta u čitač
- Provjerite signalizaciju na vašem uređaju kako biste bili sigurni da je uređaj aktivan
- Provjerite statusnu signalizaciju na ikoni programske podrške za vaš čitač u sistemskoj traci
- Pokušajte otvoriti aplikaciju (ActivClient, SafeNet..) i provjeriti da li je uređaj vidljiv unutar iste
- Izvadite uređaj iz računala, ponovo ga uključite i na modulu za potpisivanje kliknite na ikonu za osvježavanje liste kriptografskih uređaja
- Zatvorite preglednik, ponovo ga otvorite i pokrenite proces potpisivanja
- Na modulu za potpisivanje kliknite na ikonu za otvaranje okvira za odabir putanje upravljačke datoteke (gore desno - br. 1 -> vidi ovdje). Najprije kliknite "Poništi postavke", nakon toga odaberite putanju do upravljačke datoteke i zatim kliknite na "Zapamti postavke". Osvježite stranicu kako bi ponovno pokrenuli učitavanje modula za potpisivanje.
Ne mogu pristupiti jednom od uključenih kriptografskih uređaja
Problem se ponekad može pojaviti ako na računalu imate instalirane programske podrške za kriptografske uređaje različitih proizvođača (npr: ActivClient i eTokenPKI Client - navedeni problem uočen je kod korištenja ZABA B2G kriptografskog uređaja). U slučaju da se pojavi ovakav problem, najprije kliknite "Poništi postavke", nakon toga odaberite putanju do upravljačke datoteke i zatim kliknite na "Zapamti postavke". Osvježite stranicu kako bi ponovno pokrenuli učitavanje modula za potpisivanje.
Pronađena upravljačka datoteka nije odgovarajuća...
Modul za potpisivanje s odabranom upravljačkom datotekom ne može pristupiti kriptografskom uređaju. Potrebno je odabrati drugu upravljačku datoteku za kriptografski uređaj. Više detalja oko upravljačkih datoteka možete pogledati ovdje
Greška kod dohvata potpisanih podataka
Ova poruka može se pojaviti unutar modula za potpisivanje ukoliko je došlo do privremene greške u komunikaciji između modula za potpisivanje i poslužitelja. U tom slučaju pokušajte još jednom kliknuti na "Potpiši" ili pokušajte osvježiti stranicu i ponovo potpisati podatke ili pokušajte ponoviti potpisivanje kroz 5-10 minuta).
Došlo je do greške prilikom spremanja potpisanih podataka
Ova poruka može se pojaviti unutar modula za potpisivanje ukoliko je došlo do privremene greške u komunikaciji između modula za potpisivanje i poslužitelja. U tom slučaju pokušajte još jednom kliknuti na "Potpiši" ili pokušajte osvježiti stranicu i ponovo potpisati podatke ili pokušajte ponoviti potpisivanje kroz 5-10 minuta).
Application error
Poruka se javlja prilikom pokušaja učitavanja modula za potpisivanje i vezana je uz Java TLS postavke. TLS postavke moraju biti postavljene kako su bile inicijalno prilikom instalacije Java podrške (TLS 1.0 mora biti uključen, a TLS 1.1 i 1.2 moraju biti isključeni). Otvorite Control Panel -> Java -> kartica Advanced i provjerite postavke.
Došlo je do greške prilikom komunikacije s poslužiteljem / Došlo je do greške prilikom potpisivanja podataka
Razlog prikaza navedenih poruka može biti u pogrešno nasnimljenim certifikatima na FINA kriptografskom uređaju. Takve pojave su rijetke, ali uočeno je da se ponekad događaju kod obnove certifikata kada prilikom nasnimavanja na kartici ostanu stari certifikati. U takvim slučajevima najbolje je pomoću ActivClient aplikacije provjeriti strukturu certifikata na uređaju. Standardna struktura predviđa 2 osobna certifikata u mapi "My Certificates" i 1 FINA Root certifikat u mapi "CA Certificates". Ako je slučaj da struktura nije takva to može stvarati probleme prilikom potpisivanja. U tom slučaju možete probati kliknuti na padajući izbornik "Potpisni certifikat" unutar modula za potpisivanje i odabrati drugi certifikat s liste (ako postoji) ili zatražiti od FINA-e ponovno nasnimavanje certifikata odnosno brisanje starih certifikata.
Potpisnom certifikatu je istekao rok važenja ili je opozvan
Ova poruka povezana je s problemom iz prethodnog odlomka. Javlja se u slučaju krivo usnimljenih certifikata na kartici kada nakon obnove certifikata na kartici ostane stari nevažeći certifikat. U tom slučaju možete probati kliknuti na padajući izbornik "Potpisni certifikat" unutar modula za potpisivanje i odabrati drugi certifikat s liste (ako postoji) ili zatražiti od FINA-e ponovno nasnimavanje certifikata odnosno brisanje starih nevažećih certifikata.
Elektronički potpis bez Java dodatka
Kliknite ovdje za pregled detalja instalacije potpisnog modula koji ne koristi Java dodatak unutar internet preglednika.
Detaljni pregled opcija modula za potpisivanje
1 Otvori/Zatvori okvir za odabir upravljačke datoteke kritpografskog uređaja
2 Pokreni proces potpisivanja
3 Odustani od potpisivanja i vrati se na pregled podataka
4 Indikator napretka potpisivanja
5 Okvir za prikaz statusnih poruka
6 Popis trenutno uključenih kriptografskih uređaja
7 Osvježi popis kriptografskih uređaja
8 Popis certifikata na odabranom kriptografskom uređaju
9 Putanja do upravljačke datoteke kriptografskog uređaja
10 Baza potpisnog modula. Klikom na jednu od ikona možete izmijeniti bazu potpisnog modula (svaki modul koristi drugačiji način pristupa vašem kriptografskom uređaju). U slučaju da imate problema s potpisivanjem, možete probati promijeniti bazu potpisnog modula.
11 Detaljni prikaz grešaka kod spremanja potpisanih podataka (prikazuje se samo ako postoje greške kod spremanja potpisanih podataka)